Serwis samochodowy

Elbląg - Profesjonalny auto serwis w Twojej okolicy

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych Elbląg

Sprawność poszczególnych elementów układu hamulcowego jest kluczowa i decyduje o bezpieczeństwie zarówno kierowcy jak i wszystkich pozostałych uczestników ruchu drogowego. To od nich zależy skuteczność hamowania, więc muszą być niezawodne. Niektóre z tych elementów, tj. klocki hamulcowe czy tarcze ulegają naturalnemu zużyciu w wyniku eksploatacji i podlegają regularnej wymianie. Odwlekanie momentu wymiany może doprowadzić do uszkodzeń układu, w konsekwencji czego koszty jego naprawy będą naprawdę wysokie. Niezależnie od tego, czy zamierzasz wymienić je samodzielnie czy powierzysz tę czynność mechanikowi, musisz pamiętać o pewnych kwestiach, przedstawionych w tekście poniżej.

Jak często wymieniać klocki hamulcowe?

Klocki hamulcowe zazwyczaj dają nam wyraźne znaki, że czas na ich wymianę. Większość z nich jest wyposażona w blaszki, które podczas hamowania wydają charakterystyczny dźwięk. Te bez blaszek natomiast zaczynają piszczeć. Trudno tego nie usłyszeć. Nie bagatelizuj tego sygnału i udaj się natychmiast na wymianę klocków hamulcowych w Elblągu, do serwisu Zelmot.

Wymiana klocków hamulcowych uzależniona jest ponadto od liczby przejechanych kilometrów oraz od sposobu jazdy i hamowania. Kierowcom jeżdżącym spokojnie po mieście zaleca się ich wymianę co 30-50 tys. km. Jeśli zaś lub jeździć po mieście bardziej dynamicznie, u mechanika powinieneś się pojawić co 10-20 tys. km. Inaczej jest w przypadku kierowców, którzy dużą czasu spędzają na trasie. Ci, który jeżdżą spokojnie, na wymianie klocków mogą się pojawiać co 50-80 tys. km. Ci, co jeżdżą dynamicznie – maksymalnie co 50 tys. km.

Jak często wymieniać tarcze hamulcowe?

Tarcz hamulcowych nie trzeba wymieniać tak często jak w przypadku klocków. Przyjmuje się, że co drugą wymianę klocków łączymy z wymianą tarcz. Co istotne, tarcze zawsze wymieniamy jednocześnie z klockami, nigdy samodzielnie. Zużyte tarcze podobnie jak klocki również starają się dać nam znak o swoim złym stanie poprzez wibracje przy hamowaniu, drgania na kierownicy czy pulsowanie pedału hamulca.

Kiedy warto wymienić klocki i tarcze hamulcowe?

Dla bezpieczeństwa na drodze warto pofatygować się o regularne sprawdzanie grubości okładzin na klockach. Posiadają one specjalne rowki, które wskazują na stopień ich starcia. Przy mocno zużytych klockach, rowki te są całkowicie już niewidoczne. Za graniczną grubość okładzin przyjmuje się 1,5 mm.

Każdorazowo podczas wymiany klocków czy opon warto zwrócić uwagę także i na stan tarcz. Pierwszą oznaką ich zużycia jest rant, który pojawia się wokół jej obwodu. To widoczny znak, że jej środek się wyciera. Jeśli grubość rantu przekroczy jeden milimetr, wówczas należy zlecić wymianę tarcz hamulcowych w Elblągu. Ponadto każde pęknięcie czy inne uszkodzenia kwalifikują tarczę do wymiany. Co istotne w tym przypadku – pomimo, iż uszkodzenie dotyczy jednej tarczy, wymienić należy całą parę.

Ile kosztuje wymiana klocków i tarcz hamulcowych w Elblągu?

Zakup klocków hamulcowych średniej klasy to wydatek rzędu ok. 80 -100 zł za cały komplet czyli klocki na przednią i tylną oś. Oczywiście, są dostępne na rynku tańsze niemarkowe zamienniki, ale należy się też i liczyć wówczas z gorszą skutecznością hamowania. Nie kupuj więc klocków hamulcowych ani tarcz z niepewnego źródła. W sprawie bezpieczeństwa nie można ryzykować.

Jeżeli udasz się na wymianę klocków do warsztatu, musisz doliczyć jeszcze koszty robocizny. Zazwyczaj jest to ok. 60 – 100 zł.

Jak wydłużyć żywotność tarcz i klocków hamulcowych?

Wymiany klocków hamulcowych ani tarcz nie unikniemy, nawet jeśli dokonujemy zakupu produktów najwyższej jakości. Możesz jednak ten moment przesunąć w czasie, zwracając uwagę na styl jazdy. Częste i gwałtowne hamowania znacznie skracają żywotność poszczególnych elementów układu hamulcowego. Warto zatem wykształcić w sobie umiejętność przewidywania zachowań innych kierowców, aby zminimalizować liczbę niepotrzebnych hamować oraz rozpędzania się. Jeśli jest to możliwe, zdejmij zatem nogę z gazu i hamuj silnikiem, aby uniknąć gwałtownego hamowania.